Marketing bestaat uit verschillende lagen

Als ik aan marketing denk, dan denk ik koffie!

Het is geen geheim dat ik een echte coffee lover ben. Ik wordt enorm geïnspireerd door een leuke, gezellige koffiezaak in een bruisende stad.

Ik neem je mee in dit blogstuk in mijn zoektocht naar onze eigen ‘Latte X’.

De naam klinkt nu nog niet echt sexy. Daarom daag ik jullie en mezelf uit. Tegen het einde van dit blogbericht heb ik een catchy naam voor onze latte. De komende 10 minuten zullen we onze creativiteit aanwakkeren. 

Het ultieme barista-geheim voor de perfecte latte is perfect toepasbaar voor een goede marketing. Lees maar hoe.

Inspiratie

Inspiratie betekent letterlijk ‘inademen’ (afkomstig van het Latijnse woord ‘in spirare’). Van Dale maakt er dan weer ‘bezieling’ van. Mijn definitie van Inspiratie? Die haal ik uit zaken die mij energie geven of mij laten glimlachen. Denk daarbij aan foto’s, quotes, mensen, plaatsen,… Of creatieve coffee lovers in een koffiebar 😉  

Geïnspireerde mensen zijn creatieve mensen. Daarom is inspiratie een must-have basis ingrediënt voor onze ‘Latte X’.

Jouw To-Do: scroll eens door jouw Instagram feed of op Pinterest tussen jouw bewaarde berichten. Welke zaken inspireerden jou de afgelopen tijd? Vind je een rode draad? Volg die profielen of tags die jou boeien.

Strategie

Met creatieve ideeën alleen zal onze ‘Latte X’ maar flauwtjes smaken. We moeten er nog flink wat ‘Strategie’ aan toevoegen. Wat wil je bereiken met je marketing? En bovenal, wie wil je precies aanspreken met je marketing strategie?  Stel een duidelijk doel voor ogen. Zorg dat elke volgende stap in teken van het bereiken van dat doel is.

Tip: maak je doelen SMART, dat bespaart je een hoop werk in de volgende stap.

Onze opdracht: een catchy naam vinden voor onze latte

Ons doel: Met ons recept voor de ‘Latte X’ willen we deze zomer KMO’s aanmoedigen om hun marketingstrategie onder handen te (laten) nemen.

Tactiek

Je bent nu geïnspireerd en je hebt een duidelijk doel voor ogen. Tijd om een straf shot ‘Tactiek’ toe te voegen aan onze ‘Latte X’. Zijn jouw doelstellingen SMART? Dan is het zwaarste werk voorbij.

Giet nu alles in een concreet plan van aanpak. Tijd voor actie!

Ik begin met het schrijven van dit blogbericht en plan dit thema in mijn contentplanning in. Zowel op Instagram als op Facebook zal mijn ‘Latte X’ verschijnen.

Evaluatie

Onze ‘Latte X’ werken we af met een goede portie ‘Evaluatie’. Was jouw marketingcampagne een koude douche of een verfrissing? Hoe reageerde jouw publiek? Welk bereik haalde je? Wat kan je de volgende keer anders en beter doen? Wat bracht jouw marketing jouw onderneming eigenlijk in centjes op?

Sla je deze stap over? Dan heb je niets bijgeleerd om een nieuwe latte te creëren en te verbeteren.

Latte Marchio

Inspiratie zocht ik in Italië: Macchiato is het Italiaanse woord voor ‘gevlekt’. Geef toe, de Italiaanse taal is prachtig. Ik wil dus ook een Italiaanse naam voor mijn koffie. Ik zocht verder naar kernwoorden die gelinkt worden aan ‘Marketing’ en vond het woord “Personal Brand”. 

Italiaans want latte machiato is ook italiaans

Marchio: vertaling van Merk. Merk komt van Brand, zag ik op pinterest toen ik marketing ideas zocht. Branding is marketing: je verhaal vertellen in jouw stijl.

Mijn doel was snel gemaakt: Ik wil tijdens deze zomer (een periode waarin het voor sommige sectoren wat rustiger wordt) KMO’s aanmoedigen om hun marketing onder handen te nemen. De ideale periode om eens stil te staan en te evalueren: Wat wil je met je verschillende marketingkanalen doen? Heb je al een strategie voor de komende maanden?

Nu zoeken we leuke beelden, woorden, quotes op die passen bij de sfeer die we willen meegeven als we genieten van onze Latte Marchio. Onze tactiek is een doordachte contentplanning opmaken voor de komende zomerweken. De tijdstippen zijn zorgvuldig gekozen en gebaseerd op het gedrag van mijn publiek en doelgroep. 

Wekelijks evalueren we de statistieken van onze social mediakanalen. En waar nodig sturen we ze bij zodat we een maximaal resultaat kunnen behalen. Op het einde van de campagne kijken we naar het totaalplaatje. Voor onze volgende campagne gaan we beter maken wat we goed deden en leren uit wat we minder goed deden.