Ik amuseer met te pletter: mijn klantenbestand is gegroeid, mijn weken zitten vol voor lange tijd en ik heb een uitdagende workload. Maar om alles rond te krijgen is het belangrijk om mijn eigen administratie en organisatie goed op orde te hebben.
Persoonlijk heb ik een zwak voor allerlei apps en programma’s en wil ze allemaal uitproberen maar daarvoor ontbreekt het me dan net aan tijd. Dus koos ik er 4 uit en testte ze uit.
Mijn prioriteiten:
- een goede en duidelijke uurregistratie
- daaruit voortvloeiend mijn verkoopfacturen met mijn logo/layout
- op het einde van de maand mijn resultaat zien? Graag.
Mijn boekhouding, een minieme weliswaar, heb ik volledig in Excel staan. Ik heb me zelf een ‘programma’ gemaakt met:
- alle dagboeken in
- alle klanten en leveranciers
- klanten- en leveranciersstaat
- proef- & saldibalans
- balans- en resultatenrekening
Wanneer ik een factuur inschrijf, dan wordt alles met een minimum aan linken automatisch gevuld. Scrol ik naar beneden, dan weet ik zo of ik best wat harder moet gaan werken of net niet 🙂 . Maar mijn tijd registreren en factureren kan/mag efficiënter.
Dus verdiepte ik me in Dave, Exact Online, Mijn Digitaalkantoor en Harvest. De eerste 3 zijn echte boekhoudprogramma’s terwijl Harvest meer de combinatie is van timesheets en verkoop.
Dave (Just software) vind ik qua gebruiksvriendelijkheid en opbouw/structuur het beste. Wat ik zeer positief vind zijn de verschillende modules die men, afhankelijk van je noden, kan samenstellen tot je ideale pakket. Budgettair was het voor mij een tegenvaller. Ik moet zeggen dat de accountmanager haar uiterste best gedaan heeft om een mooie offerte op te maken, maar op dit moment zeg ik nog neen.
Vervolgens was Exact Online aan de beurt. Dit is door de meesten gekend en wordt heel veel gebruikt, dus het zal wel goed zijn. Is het de wet van de chocoboterham? Just bad luck? Ik weet het niet maar de problemen deden zich al voor bij het aanmaken van mijn account. Vervolgens wat sukkeling met het importeren van gegevens maar uiteindelijk zat mijn eerste kwartaal er in.
Toen ik mijn logo wou toevoegen aan de layout van de verkoopfactuur ging het opnieuw mis. Een voorbeeld op het scherm krijgen lukt niet, mijn ingeputte werkuren omzetten naar een effectieve verkoopfactuur ook niet. De support meldt dat alles correct is ingevuld en toegepast maar waarom het niet werkt? Ze hebben geen idee. Ze zoeken al een weekje naar de oorzaak….Het kan voor u misschien de goede oplossing zijn maar ik wil er niet mee werken.
Mijn Digitaalkantoor is een leuke en eenvoudige applicatie. Alleen is het op niveau van BTW-aangifte vooral voor Nederland. Maar verder heeft het een eenvoudige importmodule, duidelijke en gebruiksvriendelijke structuur en werkuren factureren is hier zeker geen probleem. Alles is wel degelijk op 1 plek, het is online toegankelijk en heeft zeer goede prijs. Een echte aanrader voor ZZP’ers of mensen die een eenvoudige boekhouding willen voeren (geen BTW-aangiften want deze is NL en niet BE).
Maar ik bleef op mijn honger zitten tot ik Harvest opstartte. Dit is het voor mij! Gemakkelijk timesheets bijhouden, zit in de cloud, kan op je smartphone gedownload worden, mijn logo vormt geen probleem en je kan je facturen maken zoals je wil.
Zalig werken is het : doe ik iets voor klant A dan start ik de timer A voor diens project. Klant B belt en vraagt een taak te doen: geen probleem! Timer A stopzetten en Timer B starten. Uitgaven toevoegen gaat heel eenvoudig. En het leukste stukje is dat dit alles factureren op 1 minuut geklaard is.
De vervaldatum van je verkoopfactuur wordt automatisch opgevolgd en een klik op een knop en je klant heeft zijn betalingsherinnering ontvangen. En dan die leuke statistiekjes, I love it.Voor mij is Harvest een grote tijdsbesparing en ik ben gerust dat alles netjes en automatisch bijgehouden is. Tenslotte wenst de klant een eerlijke factuur te ontvangen EN eentje zonder fouten. Time IS money want voor amper 9€ (12$) per maand is het met Harvest….beep beep boop…zo geregeld.
“Zijn dan alle andere programma’s slecht Wis? Er zijn wel nog andere, even goede applicatie hoor!”
Zeer zeker daarom dat je best goed uitzoekt wat voor jou financieel en operationeel werkt, net als ik.
Veel succes!”